Teach_Safot@HUJI

 

קורס הכשרת מורים Teach_Safot@HUJI

 

חדש! הכשרת מורים במסגרת Safot@HUJI

בעקבות הביקוש הרב להכשרה מקצועית להוראת שפות לפי תקן ה-CEFR, היחידה ללימודי שפות באוניברסיטה העברית משיקה תוכנית הכשרה ראשונה מסוגה בארץ, בהיקף 100 שעות אקדמיות.

 

קורס הכשרת מורים

 

 

קורסים בשעות הערב
הקורסים מתקיימים בשעות הערב ומיועדים לסטודנטים ולקהל הרחב

קורס ערב

 
הקורסים מתקיימים בשעות הערב ומיועדים לסטודנטים ולקהל הרחב
יומן
הקורסים מתקיימים בשעות הערב ומיועדים לסטודנטים ולקהל הרחב

 

למי מיועדת התוכנית ?

לכל מי שמעוניין ללמד שפות לפי תקן ה-CEFR, בין אם אתם מורים מנוסים מאוד ובין אם אתם מעוניינים בהכשרה ראשונית. רוב ההכשרה מבוססת על למידה ויישום פרטניים, כל אחד בהתאם לנסיונו ולשפה שהוא מלמד/מעוניין ללמד.

מיהם מנחי ההכשרה ?

צוות היחידה ללימודי שפות – מורים מנוסים אשר עברו הכשרה מקצועית מקיפה בתחום בהנחיית מומחים מחו"ל, ובעקבות כך חוללו שינוי פרדיגמה בלימודי השפות באוניברסיטה העברית. זוהי המסגרת היחידה בהשכלה הגבוהה בארץ המלמדת לפי ה-CEFR נכון להיום, בליווי מומחים להוראת שפות מהאוניברסיטאות המובילות בעולם. בקורס אף יתארחו מרצים אורחים מחו"ל, מהבולטים בקהילה המקצועית (בעיקר באופן מקוון).

מהן שפות ההכשרה ?

ה-CEFR, כשמה כן היא – מסגרת משותפת לשפות באשר הן. לפי גישה זו, התאוריה והפרקטיקה של רכישת והוראת שפות ושל שיטות ההערכה והמשוב האפקטיביות ביותר הן קודם כל משותפות, ועל בסיס זה יש להתאימן לכל שפה ולמאפייניה.

לפיכך, תוכנית הכשרת המורים של Safot@HUJI מיועדת למורי כל שפה, בין אם כשפה שנייה ובין אם כשפה זרה. עם זאת, זכאות לתעודת הסיום מחייבת לשלב את ההכשרה שלנו עם השכלה מספקת המהווה בסיס להוראת שפת יעד נתונה.

לדוגמה, בוגר.ת תואר בלימודי שפה וספרות ערבית (מכל אוניברסיטה מוכרת בארץ או בחו"ל) יהיה זכאי לתעודת סיום ההכשרה, בכפוף לעמידה בכל הדרישות, לצורך הוראת ערבית, לעומת מי שמתעניין בהוראת ערבית אך לא רכש השכלה אקדמית בתחום זה, אשר יתבקש להשלים קורסי יסוד לצורך זכאות להסמכה במסגרת הכשרת המורים. קורסים אלה, שיוגדרו ע"י ועדה אקדמית ייעודית, ניתן יהיה להשלים כתלמיד.ה במעמד מיוחד באוניברסיטה העברית או באמצעות כל מוסד מוכר אחר (בארץ או בחו"ל) המאפשר השלמת קורסים בודדים מבלי בהכרח להשלים תואר מלא. כנ"ל לגבי הוראת עברית, אנגלית, שפות אירופיות, שפות אסיאתיות או כל שפה מודרנית אחרת שברצונכם ללמד.

מהן דרישות ההכשרה ?

- השתתפות פעילה בכל המפגשים

- הגשת משימות הכנה ויישום שוטפות

- הגשת תוכנית מפורטת להתנסות בהוראה

- ניהול יומן רפלקטיבי

- עמידה בהצלחה בהתנסות בהוראה

- הצגת פורטפוליו מסכם בפני צוות הקורס

פירוט מלא יימסר במסגרת תהליך הרישום להכשרה.

איזו תעודה מקבלים ?

ככלל, מסלולים להכשרת מורים באוניברסיטאות (המזכים בתעודת הוראה) מיועדים להוראה בבתי הספר, באישור משרד החינוך. להוראת מבוגרים, לעומת זאת, אין הכשרה פורמלית-אקדמית ייעודית להוראת שפות מחוץ למסגרת הבית-ספרית. זו אחת הסיבות לחוסר אחידות ולהיעדר הכשרה מקצועית מספקת בתחום הוראת שפות למבוגרים ומצב זה אינו ייחודי לארץ.

בהתאם, תעודה המעידה על הכשרה מתאימה ועדכנית להוראת מבוגרים מסתמכת בעיקר על מוניטין ועל מבחן התוצאה. כבוגרי הכשרת המורים של Teach_Safot@HUJI תקבלו תעודה רשמית מטעם היחידה ללימודי שפות, הפקולטה למדעי הרוח, האוניברסיטה העברית בירושלים. זוהי המסגרת הראשונה והיחידה בארץ –

  • עם תוצאות מוכחות בלימודי שפות לפי תקן ה-CEFR, כפי שבאות לידי ביטוי בהישגי הסטודנטים שלנו בבחינות בין-לאומיות סטנדרטיות בשפות השונות
  • המלווה ע"י מומחים ללימודי שפות מאוניברסיטאות מובילות בחו"ל
  • הדורשת השכלה אקדמית מספקת על אודות שפת ההוראה לצורך זכאות לתעודת הכשרת המורים

מתי תתקיים ההכשרה ?

המחזור הראשון עתיד להיפתח באוקטובר 2023, עם פתיחת שנה"ל האקדמית תשפ"ד ואורכו סמסטר אחד (צמוד ללוח השנה האקדמי). ההכשרה תתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים, בקמפוס הר הצופים. שעות ההכשרה כוללות שעות למידה והכנה בבית. מפגשי הלמידה המשותפים ירוכזו בימי חמישי, בשעות הבוקר (מ-9:00 עד 13:00, אך ייתכנו שינויים קלים).
ביקורים בשיעורי שפות וההתנסות בהוראה יתקיימו בימים נוספים, בתיאום עם המשתתפים ובהתאם לשפת ההכשרה. ההתנסות והצגת הפורטפוליו עשויים להימשך אל תוך חופשת הסמסטר אך השאיפה לסיים את חובות ההכשרה לפני פתיחת סמסטר האביב.

מהם רכיבי ההכשרה ?

  1. סקירה תיאורטית של הספרות המקצועית בתחום ו-principles of best practice

  2. צפייה בשיעורי שפה במסגרות שונות וניתוחם, כולל ביחידה ללימודי שפות של האוניברסיטה העברית

  3. היכרות עם קולגות מהתחום, בדגש על קולגות מחו"ל

  4. התנסות מעשית ביצירת תוכניות לימודים, מערכי שיעור, וכלי הערכה ומשוב על פי תקן ה-CEFR

  5. התנסות בהוראה לפי תקן ה-CEFR תוך קבלת משוב ממנחים מקצועיים ומהלומדים