למה ללמוד שפה

Hebrew University Language Center CEFR Arabic French Chinese Japanese German Russian Spanish Italian למה אתם רוצים ללמוד שפה? יש הרבה סיבות מצוינות: כדי להכיר תרבויות נוספות, לצורך מחקר אקדמי, ליצירת הזדמנויות חדשות ללימודים ולתעסוקה, כדי לטייל ברחבי העולם, לקירוב לבבות, כדי לשפר יכולות קוגניטיביות, ועוד.

יש גם סיבות נוספות:

בינלאומיות – אנגלית היא המפתח לתפקוד יעיל בעולם הגלובלי; עם זאת, באירופה ממליצים זה שנים רבות ללמוד לפחות שתי שפות זרות. לא בכל מקום אנגלית היא ה- lingua franca, והיכולת לתקשר לא רק באנגלית, אלא גם בצרפתית או בסינית, למשל, פותחת מגוון אפשרויות חדשות הן מבחינה אקדמית, והן מבחינה מקצועית, חברתית או אישית. אם השתתפתם בכנס באירופה וחשתם שכולם מדברים יותר שפות מהישראלים, לא דמיינתם.

עושר תרבותי ורב-תרבותיות – אמצעי התרגום העומדים לרשותנו משתכללים מיום ליום, אך רכישת שפה מאפשרת להתקרב לתרבות, למקורות שלה ולדובריה במובן העמוק ביותר, מתוך כבוד אליהם ובלי לאבד את רוח הדברים. נוסף על כך, גישה פלורליסטית לשפות רואה ערך במיומנויות בסיסיות בשפות רבות ובתקשורת גמישה שעוברת משפה לשפה בהתאם לצורך.

הדרך חשובה לא פחות מהתוצאה – הגישה ללימודי שפות ביחידה החדשה באוניברסיטה העברית שואבת מהמסגרת האירופית המשותפת (CEFR) וכן מגישת האולפן לעברית, שפותחה בארץ. התוכנית החדשה מעניקה ללומדים יכולות מגוונות לתפקד בשפת היעד, לצרכים אישיים, אקדמיים ותעסוקתיים, תוך ניצול מיטבי של הזמן העומד לרשותם. נוסף על כך, חשוב למורים להקנות ללומדים כלים ללמידה עצמית, בדגש על הנאה מהתהליך עצמו.